EART/Frisian Flag 2019

geplaatst in: Luchtvaart | 0
Album: EART/Frisian Flag 2019

 

Van  1 t/m 12 april vond voor de 6e keer de,door EATC en 336 SQN georganiseerde oefening, EART plaats vanaf de vliegbasis Eindhoven. Deze Air to Air Refuelling oefening ondersteund een andere oefening,te weten, Frisian Flag 2019, die gevlogen word vanaf vliegbasis Leeuwarden. Hieraan nemen diverse luchtmachten aan deel die lid zijn van de NAVO. Zo’n 50 jachtvliegtuigen trainen hier voor grote en complexe internationale acties. Amerikanen, Nederlanders en de Polen vliegen met de F-16, Duitsers met de Eurofighter, Zwitsers met de F-18, en de Fransen met de Mirage. Vanuit Engeland wordt een Gobham DA-20 ingezet om de communicatie tussen de diverse vliegtuigen te verstoren dit om de oefening zo realistisch mogelijk te maken.

Tijdens deze oefening worden verschillende missies gevlogen die varieerden van luchtverdediging, uitschakelen van vijandelijke doelen zowel in de lucht en op de grond en missies ter bescherming van de eigen luchtmacht of van de coalitiepartners.  Aangezien de oefening in de luchtruimen van Nederland,  Denemarken en Duitsland plaatsvind vergt dit een nauwe samenwerking tussen deze landen. Hier zorgt o.a. een  AWACS (Airborne Early Warning and Control) toestel voor. Deze is gestationeerd op de vliegbasis Geilenkirchen, net over de grens in Duitsland. Gemiddeld stijgen er 2 keer per dag ongeveer tussen de 50 en 60  jachtvliegtuigen op die op hun beurt weer van brandstof worden voorzien door de tankvliegtuigen die mee doen aan de EART oefening. De tankers die dit jaar deelnemen aan de oefening komen uit 5 verschillende landen. Nederland vliegt met de KDC-10, Duitsland met de Airbus A310 MRTT, Frankrijk met de KC-135, Engeland met de Yoyager en als laatste de Amerikanen met de KC-135R. Deze vliegtuigen vlogen hun missies vanaf vliegbasis Eindhoven behalve de Amerikaanse KC-135R die vanaf de Engelse basis Mildenhall vloog. In de dagelijkse realiteit kan het wel eens nodig zijn dat een Nederlandse F-16 brandstof nodig heeft maar dat er geen Nederlandse KDC-10 beschikbaar is, dan is het fijn als hij zijn dorst kan lessen bij bijvoorbeeld een Amerikaanse KC-135. Tevens is het plannen, briefings  voor/achteraf en het uitvoeren op grote schaal van bijtanken in de lucht een noodzaak om dit met enige regelmaat te oefenen. Tevens is de turn around tijd van belang, de tankers moeten ongeveer een half uur vliegen van/naar het oefengebied en dat is tijd die eigenlijk hard nodig is om het toestel weer gereed te maken voor de middagmissie. Daarom is de EART oefening tegelijk gepland met Frisian Flag omdat dit de aangewezen mogelijkheid is om dit te uit te voeren. Het tanken in de lucht verlengt tevens de missieduur en verhoogt het rendement van missies. Ook heeft het een gunstig effect op de geluidsoverlast daar er minder starts en landingen nodig zijn. Niet alle tankers maken gebruik van hetzelfde tanksysteem. De KDC-10 maakt gebruik van een zogenaamde “boom”, een uitschuifbare tankbuis van 8 meter lang aan de achterkant van het tankvliegtuig. Deze is niet te zien vanuit het vliegtuig maar word door middel van het RARO systeem (Remote,Aerial  ,Refuelling, Operator) bediend. Dit systeem bestaat onder andere uit 5 camera’s en de eerder genoemde “boom” De boom wordt bediend door de boom-operator die direct achter de cockpit zit. Geholpen door een computerprogramma en verschillende monitoren heeft een 3 dimensionaal zicht op het toetel dat wordt bijgetankt. Per minuut kan hij 1750 liter brandstof in het ontvangende toestel pompen. De Duitse A310 MRTT en Engels Voyager werken met het zogenaamde hose and drogue systeem,dit eenvoudigere systeem wordt ook door veel andere luchtmachten gebruikt. Door de lagere druk en kleinere diameter van de slang verloopt het tanken trager. Het systeem bestaat uit een slang met aan het uiteinde een constructie die doet denken aan een shuttle van het badmintonspel. Deze wordt weer opgevangen door de tankbuis, al dan niet uitklapbaar, aan het vliegtuig. Bij de KC-135 ligt de boom-operator letterlijk achter in het vliegtuig op zijn buik op een klein bedje. Hij kijkt hier door een raam waardoor hij vliegtuig “live”ziet. Zoals gezegd is dit inmiddels de 6e editie van EART en elk jaar komt er wel een nieuwe deelnemers bij. Dit jaar waren er waarnemers uit Australië omdat zij waarschijnlijk volgend jaar gaan deelnemen aan EART. In het fotoalbum zijn foto’s te vinden van de tankervlucht met de KDC-10, T-264 op donderdag 4 april en tijdens de oefening Frisian Flag op dinsdag 9 april. Veel kijk plezier!!