Bezoek Mobiel Medisch Team Volkel (traumahelikopter)

geplaatst in: Luchtvaart | 0
Album: Bezoek traumaheli

 

In 2016 was ik te gast bij het Mobiel Medisch Team op vliegbasis Volkel,onderstaand het artikeltje wat ik schreef voor het spottersmagazine van Spotting Group Volkel.

Zoals vele van jullie weten is op de vliegbasis het Mobiel Medisch Team,lifeliner 3 gestationeerd, 1 van de 4 in Nederland. Eind Maart 2016 had ik de mogelijkheid om het team te bezoeken en daar heb ik natuurlijk gebruik van gemaakt! Het was een zeer winderige dag,net zoals de dagen ervoor en erna maar voor de heli geen probleem om te vliegen. Er stond ongeveer 30 knopen wind en de heli blijft aan de grond bij meer dan 50 knopen. Mocht het weer toch te slecht dan heeft het team altijd nog de beschikking over een Volvo XC-90 zodat ze altijd,24/7 inzetbaar blijven.

 

Toen ik arriveerde was het team net terug van een inzet en waren ze bezig met de de-briefing. Tijdens deze de-briefing wordt alles besproken van de complete inzet,het vliegen,de landing op locatie,het medische gedeelte enz. Het MMT heeft een eigen hangaar en verblijft in het gebouw van de X-service aan de kop van baan 24. In November 2006 startte er een proef om met de LL-3 ook s’nachts vluchten uit te voeren en het team op een veilige manier in het donker naar een ongeval te krijgen. De resultaten waren positief en inmiddels vliegen alle 4 de Lifeliners,sinds 2011 in het donker.Klein onderhoud van de Eurocopter EC-135 wordt op de standplaats gedaan en voor groot onderhoud gaat de heli naar Duitsland. Kleine dingetjes,zoals een lampje vervangen doet men zelf. Tijdens groot onderhoud is er een vervangende heli en deze staat normaliter in Lelystad. De inzet van de Lifeliner wordt bepaald door de 112 meldkamer,deze bepalen naar aanleiding van de melding of de heli wordt ingezet.De redenen voor het inzetten van een traumahelikopter zijn verschillend:Ernstig ongeval,te lange aanrijtijd van de ambulance of iemand gevallen van een bepaalde hoogte. De Lifeliner is een aanvulling op de ambulance,het heeft meer specialistische apparatuur aan boord dan een ambulance en de arts heeft meer medische bevoegdheden. Het team bestaat uit 3 personen: Een piloot,een arts en een verpleegkundige. De piloot is (uiteraard) verantwoordelijk voor de heli en de vlucht naar en van de plaats van inzet en blijft na de landing bij de heli. Mocht de arts extra assistentie nodig hebben kan hij daar ook voor ingezet worden. De politie zal dan de bewaking van de heli overnemen. De verpleegkundige assisteert de arts en zorgt voor de navigatie. De piloot van vandaag was Roel,een ex-Chinook piloot die de nodige vliegervaring heeft. Momenteel zijn er 30 piloten in dienst verdeeld over de 4 teams die er in Nederland zijn. Van deze 30 zijn er ongeveer 20 ex-luchtmachters! De diensten die het team draaien zijn 12 uurs diensten,van 7 tot 7 met een max. van 15½ uur gemiddeld in 3 dagen. Bij het aflossen controleert de piloot van de opkomende dienst de heli en loopt de checklist na,na deze check gaat de heli dicht en komt er niemand meer bij de heli,gereed voor inzet,instappen en wegwezen! Bij een oproep zit de helikopter binnen 2 minuten in de lucht,mede omdat alle pre-flight checks al gedaan zijn. Over een oproep gesproken:Rond 11.10 gaan er her der wat piepers af en er komt leven in de brouwerij,een spoedmelding! De piloot zit als eerste in de heli,hij weet nog niet waar hij naar toe moet, maar de verpleegkundige volgt snel en hij heeft info over de inzet. Binnen afzienbare tijd zit de PH-ULP in de lucht,op weg naar, wat later blijkt,een melding in Groesbeek. Zo snel als hij weg was, zo snel kwam hij ook weer terug:een gecancelde inzet.Ter hoogte van Cuijk kregen ze de melding dat de inzet van de Lifeliner niet (meer) nodig was. Ondanks de harde wind zet Roel de heli strak neer op het platform waarmee de heli ook naar binnen gereden kan worden. De heli wordt meteen weer afgetankt (50 liter verbruikt) en wat reguliere checks gedaan en hij staat weer gereed voor de volgende inzet. Van de ongeveer 2000 inzetten per jaar,5½ per dag wordt er ongeveer de helft gecanceld. Na deze inzet komt er een einde aan mijn bezoek. De foto’s gemaakt tijdens mijn bezoek mag ik alleen publiceren in het spottersmagazine van Spotting Group Volkel. De foto’s in het album zijn willekeurige foto’s die ik gemaakt heb tijdens diverse inzetten van de heli. Veel kijk plezier!!