NHV Rotterdam 13-10-2018

geplaatst in: Luchtvaart, Scheepvaart | 0

 

Album: NHV Rotterdam

 

In maart 2018 was ik te gast bij het Loodswezen in Rotterdam. Zoals te lezen worden de loodsen voornamelijk naar de schepen gebracht met een loodsboot. Uitzonderingen zijn: als het weer te slecht is of als het een schip is met een hele grote diepgang,die verder uit de kust ligt beloodst moet worden,zal dit gebeuren met een helikopter. NHV, die o.a. een standplaats heeft in Rotterdam voorziet in deze service. Het bedrijf heeft het hoofdkantoor in Oostende,België. Andere vestigingen zitten in Aberdeen,Norwich,Den-Helder,Esbjerg,Ghana,Ivoorkust en Noorwegen. Het bedrijf is opgericht in 1997 en beschikt over ruim 60 helikopters van 11 verschillende types. In totaal werken er 550 personen. Op 13 oktober bezocht ik de basis in Rotterdam, de warmste 13 oktober ooit gemeten.

Op deze dag werd ik opgewacht door co-piloot Manuel. De heli,een AS365 Dauphin met registratie OO-NHV, stond al te blinken in het zonnetje op het platform. Het helikopterplatform bevindt zich naast het gebouw van het Loodswezen aan de Pistoolhaven. Het platform is voorzien van moderne LED verlichting die men vanuit de heli kan in en uitschakelen via een radiografische verbinding. Via een app op de telefoon is de verlichting uiteraard ook op de grond in te schakelen.In Rotterdam hebben ze de beschikking over 2 identieke heli’s, die beide gereed staan voor inzet. De reserve heli stond in de hangaar waar ook ruimte is voor de andere heli. Hier hangt ook de uitrusting voor de piloten en duikers en wordt er klein onderhoud gedaan. Het grotere onderhoud wordt gedaan op de basis in Den Helder. Zoals gezegd worden de heli’s ingezet voor de beloodsing van schepen maar niet geheel onbelangrijk is de Search And Rescue taak (SAR) die in samenwerking met de Nederlandse kustwacht wordt uitgevoerd. In geval van een noodsituatie,bijvoorbeeld een man over boord, bepaald het kustwachtcentrum te Den-Helder welke eenheden ingezet worden en vanuit daar worden alle reddingsacties gecoördineerd. De standaard bemanning van de helikopter bestaat uit een piloot,co-piloot en de hoistoperator,dat is de persoon die de lier (hoist) bediend waarmee de loodsen van en naar het schip gehoist worden. Bij een SAR taak komt er een vierde bemanningslid bij,de duiker. In totaal werken er op de basis 25 mensen, waarvan 7 piloten en 6 co-piloten. Deze komen o.a. uit Engeland,Spanje,België en natuurlijk Nederland. Om de bemanningen te trainen zijn er in Oostende,België en Rotterdam trainingscentra, hier wordt o.a. de zogenaamde HUET, Helicopter Underwater Escape Training geoefend. Een simulator voor het beoefenen van noodsituaties,bijvoorbeeld het uitvallen van een motor,(de Dauphin heeft er 2) staat in Frankrijk. Hier kunnen de piloten elke noodsituatie oefenen die in het echt kan voorkomen maar niet in het echt geoefend kan worden. De diensten die op de basis gedraaid worden duren normaal gesproken een week,12 uur op en 12 uur af. Na een dienst kan de bemanning op de basis blijven die voorzien is van 2 slaapkamers. Tevens is er in Oostvoorne is ook een personeelsverblijf dat van alle gemakken is voorzien.Als het stormt worden de werktijden ingekort,er zal dan een dienst gedraaid worden van 8 uur, ivm de intensiteit tijdens het vliegen met  een storm. De helikopter wordt ingezet tot ongeveer windkracht 10-11. Bij een hogere windkracht zal hij aan de grond blijven. Deze dag was het gelukkig mooi weer maar een inzet was (nog) niet nodig en de heli werd uiteindelijk in de hangaar gezet. Of de heli nu binnen of buiten staat,binnen 20 minuten zit de heli, indien nodig, in de lucht. Na het binnenzetten van de heli kwam er ook een einde aan het bezoek bij NHV. Voor de foto’s,klik even op het blauwe balkje bovenaan de tekst.

Mijn dank gaat uit naar Manuel,Aurelie en Bart voor de medewerking aan dit leuke en interessante bezoek!