WEF Zwitserland 2018

geplaatst in: Luchtvaart | 0
Album:WEF Zwitserland

 

WEF Zwitserland 2018

In 2017 werden plannen gesmeed om tijdens het World Economic Forum (WEF) in Davos vliegbasis Meiringen in Zwitserland te bezoeken. Het WEF  wordt jaarlijks georganiseerd voor de CEO’s van de grootste bedrijven ter wereld, presidenten,minister presidenten enzovoort. Totaal zo’n 2500 personen. Omdat er zoveel belangrijke personen tegelijk in Davos aanwezig zijn word het luchtruim bewaakt door straaljagers van de Zwitserse luchtmacht,de F-18. Deze vliegen vanaf vliegbasis Meiringen,met de auto toch een dikke 200 km. Zo gezegd zo gedaan vertrokken we op donderdagavond 25 januari richting Zwitserland met 6 man. 2 anderen konden nog niet weg ivm werk maar zouden op zaterdag een dag op en neer komen met het vliegtuig. Na een voorspoedig reis kwamen we de volgende morgen rond 05.00u aan bij het veld. Klein tukje gedaan en toen ons klaar gemaakt voor de eerste actie van die dag: nachtopnamen maken van 2 F-18’s.

 

Deze kisten stonden opgesteld in de 2 shelters die goed te zien van buiten het veld. Door het lage hek zijn ze ook nog eens goed te fotograferen. De vertrekkende kisten stegen en landen volgens Zwitserse precisie elke keer op vastgestelde tijden. De vertrekkende kisten gingen 40 min.over het hele uur en de binnenkomende 10 min.over het hele uur,erg handig,zeker om dat je ruim de tijd had om weer een ander plaatsje te zoeken tijdens de landing of take-off. Hierdoor konden we de gewenste platen maken: opstijgende F-18’s tegen een besneeuwde berg op de achtergrond. Helaas lag er in het dal geen sneeuw maar dat mocht de pret niet drukken,wat een genot om daar te fotograferen. Buiten de F-18’s kregen we ook nog enkele doorstartende PC-12’s voor de lens. We hoopten eigenlijk ook op een grijze F-5 maar helaas,dit werd er eentje van Patrouille de Swiss. Voor mij was het de eerste keer daar en het is dan ook erg apart om te zien hoe “open”het veld is. Een hek van ongeveer een meter hoog en een openbare weg die de startbaan kruist,geweldig!! De weg werd tijdens landen en take-off natuurlijk wel afgesloten dmv slagbomen.Na de nodige foto’s gemaakt te hebben besloten we om naar Alpnach te rijden,even kijken of hier wat te zien viel.Toen we daar aankwamen bleek het er rustig te zijn,oke,het was wel rond de middag dus dat kon wel kloppen.Ook dit is een zeer open veld,een dikke rode streep op het asfalt geeft aan “tot hier en niet verder” Na wat info ingewonnen te hebben bij de bewaking zou er binnen afzienbare tijd wel iets gaan vliegen.Voor de hangaars stonden 2 Super Puma’s,met ski’s en een EC-635.

Na enige tijd kwam er beweging bij één van de Super Puma’s maar helaas deze werd binnen gezet. Gelukkig kwam de andere wel tot leven. Hij vertrok helaas van ons af om een stukje verderop een oefensling aan te koppelen. Hier is hij verschillende rondjes mee gaan vliegen waarbij hij het neerzetten van de “vracht” ging oefenen. Na dit enkele keren te hebben aanschouwd zijn weer vertrokken,nu richting Stans waar de Pilatus fabriek zit. Ook hier heb ik mijn ogen uit gekeken,taxibanen die de openbare weg kruisen,eigenlijk een heel dorp waar in de loop van de tijd her en der door Pilatus gebouwd is. Op een platform stond een PC-21 die voor de Australische luchtmacht bestemd was. Na deze op de plaat gezet te hebben liepen we over de openbare weg terug en even later kwam hier ook een PC-12 over heen getaxied,heel apart! Nadat een ijverige bewaker onze kentekens stond te noteren en ging bellen zijn we maar vertrokken,verder waren er hier geen bijzondere dingen te zien,op naar Zurich! Hier hadden we het hotel geboekt maar eerst nog even naar het vliegveld natuurlijk. Tijdens het World Economic Forum komen de meeste kopstukken hier aan en worden ze met helikopters naar Davos vervoerd. Toen we aankwamen kwam ook heel toevallig President Trump aan met de helikopter. Uiteraard niet met één heli maar een vlucht van 7 helikopters:

2 Whitehawks met daarin President Trump,2 Blackhawks en nog eens 3 Super Puma’s van de Zwitsers.Deze hebben we allemaal redelijk op de plaat kunnen zetten. Toen hebben we maar een plekje gezocht langs de baan,niet bekend daar maar uiteindelijk een mooie spot gevonden: een spottersheuvel die nokkie vol stond. Toch hebben we het vertrek van de Air-Force 1 vanaf hier goed vast kunnen leggen. Ook lag deze plek vlakbij het heliplatform waar ook mooie platen gemaakt konden worden. Na deze lange dag zijn we het hotel maar eens gaan opzoeken,en met zoeken bedoel ik ook zoeken. Hemelsbreed zat het hotel maar een paar kilometer van het veld alleen dacht de navigatie daar anders over. Na een rondleiding door de stad kwamen we een beetje gaar aan in het hotel. Na een lekkere douche,heerlijk avondeten en drankje voldaan naar bed. S’morgens bij het ontbijt bleek inderdaad dat we best dicht bij het vliegveld zaten,we zagen de kisten in de landing voorbij het hotelraam vliegen…….

Deze dag hadden we een platformtour geboekt,om de nog aanwezige kisten die er waren voor het WEF, op de plaat te zetten. Voordat we de tour gingen doen eerst naar het bezoekersterras,hier moesten we trouwens ook verzamelen voor de tour.Hier hadden we afgesproken met 2 anderen die deze morgen vanaf Dusseldorf zijn komen vliegen.Helaas was het merendeel al vertrokken maar voor de liefhebbers van civiele vliegtuigen was dit wel heel erg gaaf. De helikopters van Trump waren gisteren,nadat ze de president afgezet hadden,naar Dubendorf gevlogen. Deze morgen kwamen ze weer terug en konden we ze weer goed platen vanaf het bezoekersterras. Vanaf dit terras konden we ook 2 C-17’s zien staan,deze werden gebruikt voor het transport van de auto’s die de delegatie van Trump bij zich had! De platformtour werd eventjes uitgesteld ivm het vertrek van diezelfde C-17’s. Deze kisten kwamen mooi voor het terras langs getaxied. Toen naar de bus voor de platformtour. De nog aanwezige militaire kisten werden opgezocht en konden geplaat worden. DE uitdrukking van deze tour was toch wel: “Ik moet die Nigeriaan hebben” De A-319 van de Nigeriaanse luchtmacht reden we in eerste instantie voorbij. Op verschillende plaatsten maakten we een stop en konden we uit de bus om foto’s te maken. Niets was te gek,op het cargoplatform kwam een Turkisch cargo kist binnen waar we met onze neus bovenop stonden. Ook een Boeing 777 kwam binnen bij de passagiersterminal waar we heel dicht bij stonden. Niet geheel verkeerd was de stop die we maakten bij de startbaan waar de kisten de baan op draaiden en ook bij de landing. Hier hadden we het geluk dat er wederom 2-C-17’s in aantocht waren en deze hebben we,ondanks het bewolkte weer,goed in de landing kunnen pakken. Toen weer de bus in,hopen dat we nog even dicht bij de Whitehawks konden komen. Eenmaal daar waren de rotorbladen van de heli’s al ingeklapt om ingeladen te worden in de C-17’s. Ook hier mochten we uit de bus,snel wat foto’s gemaakt want de airport authority kwam ons al snel vertellen dat we daar weg moesten. Jammer,maar we hebben de heli’s toch nog redelijk kunnen platen. Na dit alles kwam er een einde aan de 2 uur durende tour,een aanrader mocht je daar ooit naar toe gaan! Ook aan deze korte,maar geweldige trip kwam een eind. Als afsluiting nog een warme bak koffie in de terminal en toen de auto in en naar huis. Na een wederom voorspoedige rit zat ik om 20.30 weer thuis op de bank. Gerard,Niels,Wouter,Gerben,Mike,Dennis en Werner bedankt voor de gezellige dagen.

 

Hans van Lierop